Dugaan Menduga


" Bila mana kita tidak suka dengan dugaan , jangan kita menduga insan di sekeliling kita.

dan Bila mana kita menduga insan di sekeliling kita, perkara di sekeliling kita akan menduga kita "


Rasanya boleh faham tak? Alah senang jee, meh aku explain. contonhnya kau ni bukan seorang yang suka menunggu , so janganlah buat orang lain menunggu kau sampai berjam-jam lamanya .

Bila dia kata dia tak suka pink. Conntohnya lah kan. Nak dipendekkan cerita segala macam warna yang wujudnya warna pink tu tak perlulah kau  nak tunjuk lagi depan mata dia. Tak payah pakai baju pink depan dia. Bila mana kau faham situasi dia keadaan di sekeliling pun akan faham situasi kau .

Tak semestinya kau akan dibalas dengan benda yang sama, mungkin akan jadi lebih kurang sama. Mungkin tak kena dalam hidup kau . Tapi benda tuu berlaku kat anak kau, keturunan kau. Dalam masa yang sama kau tak suka benda tu berlaku tapi berlaku di sekeliling kau. Pulak kena kat anak kau .

So senang, Jangan selalu menduga jika tidak mahu diduga :) Dan jangan lupa, bila mana kita tak pernah menduga tapi kita diberi dugaan itu tandanya Ujian dari Nya .